Klas 4

 
Verbeter de volgende zinnen. Tussen haakjes staat hoeveel fouten er in de zin staan:

  1. I’m live in the Netherlands. (1)
  2. I saw your advertention in the newspaper. (1)
  3. I would going to Great Brittain because I learn very well Englisch and I like helping other people. And because I will a job in Great Brittain. (6)
  4. Dear CSV Head Office, (1)
  5. Can you make remarks on the job if you come from the Netherlands? (2) (Kun je ook in aanmerking komen voor de baan als je uit Nederland komt?)
  6. I have work experience from my vacancy job in a nursing home. (1)
  7. This job is a good way to pay the residence and learning te language better. (2)
  8. I want the job so I can pay my residence in England. (2)
  9. I want to Great Britain because I want to learn to speak the English languages better. That’s why I need the job so I can pay the quarters. (4)
  10. I’ve read this advertisement in the newspaper. I always like voluntary work. (3)
  11. Can i get information about the pocket money? (2)
  12. I saw this advertisement in the Big Issue, voluntary work has always attractive me. I will to england for a year, so I’m searching for a job to buy my stay. (5)
  13. Can you tell me some information about the allowance?
  14. The reason why I’m so intrested is because I’d love to live in England for a while to get the language a bit better. (3)
 



Stone 14

Is er

een vlucht

een trein

naar

Moet ik

een reisverzekering afsluiten

de vlucht bevestigen

Hoe laat

komt de vlucht uit Brisbane aan

vertrekt de trein naar Londen

uit

aankomen

vertrekken

Welke taal

Welke taal spreken ze

Hoe is het weer

begin juli

wat is

de aankomsttijd

het tijdsverschil

Kunt u

Kan ik

Mag ik

me vertellen

me informatie geven over

wat ik mee moet nemen

de leeftijd van de deelnemers

de reservering voor u maken

uw naam, alstublieft


Antwoord op vragen die beginnen met: Do I ...

Ja

u moet

vooruit betalen

uw vlucht bevestigen

Nee

u kunt

bij aankomst betalen




Antwoord op vragen die beginnen met: Can you...

Ja

wat wilt u precies weten


Nee, het spijt me

de vluchten zijn volgeboekt

ik wil graag

reserveren voor

een kaartje reserveren voor

de vroege vlucht

de trein naar Parijs



Stone 15

Wilt u

het menu zien

iets bestellen

(misschien) nog iets bestellen

(misschien) huisgemaakte soep

Zit er dressing bij dit gerecht?

gerecht

Wordt de salade geserveerd met brood

Wat voor vegetarische gerechten heeft u op het menu

Mag ik

vier bitter lemons

Mogen we

twee tonijnsandwiches

Wat dacht je van

een voorgerecht

kan ik u een dessert brengen

Mag ik de rekening

Kan ik contant betalen

Kan ik met de credit card betalen


Antwoorden op vragen met: Would you...

Ja

Ik wil graag een cola light

Ik wil graag een getapt biertje bestellen

bestellen

getapt biertje

Nee, dank u (ik hoef niks)



Ik kan ... aanbevelen

de steak and kidney pie

het visgerecht

 



Past Simple/Present Perfect

1. Fill in           
Fill in the correct verb.
Vul de werkwoorden in. Gebruik de werkwoorden die tussen haakjes staan. Zet de werkwoorden in de juiste tijd.


Dear Sir/Madam,

I [1] __________ (read) your advert in Saturday’s newspaper. I would like to apply for the holiday job of receptionist. I will take my exams next year. My parents [2] __________ (run) their own hotel for thirty years, so I know a lot about the hotel business. Last year I [3] __________ (work) in a hotel in Amsterdam. I [4] __________ (like) it very much.
I [5] __________ (like) always [5] __________helping people. I [6] __________ (be) always [6] __________ a cheerful person. I [7] __________ (play) the piano since I was 4. Last year I [8] __________ (give) my first concert. Maybe I can work as an entertainer as well? I hope to hear from you soon!

Jeremy Fawlty



2. Fill in           
Complete the dialogue. Fill in the correct forms of the verbs given. Choose from the possibilities below. Use the present perfect or the past simple.
Underline, if possible the words indicating time.
Some words you can use more than once!
Choose from:
did … expect – didn’t – had – has been – have – have … expected – have liked – have met – haven’t – have received – met – liked – received – was

Jackson:          Oh, hello Debby. It [1] __________ (be) ages since I last [2] __________ (see) you.
Debby:          Hiya, Jackson. Good to see you again. Yeah, we last [3] __________ (meet) during our summer holidays last year, didn’t we? I remember that we [4] __________ (have) a wonderful time, then.
Jackson:          Sure, I especially [5] __________ (like) going on that survival trip on the third day of our holidays!
Debby:          You can say that again! That [6] __________ (be) the best adventure I [7] __________ (have) in my life, so far!
Jackson:          [8] __________you really [8] __________ (expect) at that time that it would be so scary?
Debby:          No, I most certainly [9] __________ (do / not)! Do you fancy doing something adventurous again? I [10] __________ already [10] __________ (receive) a brochure with exciting things to do around here. Look, here it is.
Jackson:          Oh yes, let’s pick something really dangerous!

3. Fill in           
Complete the dialogue.
A polish exchange student is in the Netherlands. You interview her for the school newspaper. Write down what you say in English. use the clues given. Use either the present perfect or the past simple.

You:                   Okay, let’s start with the interview.
Student:          All right.
You:                   [1]__________ ? (come – to this school)
Student:          [2] __________ (arrive – September of this year)
You:                   I see. And do you like it here?
Student:          It’s great here. I like your school and everyone is very helpful. People in
Holland are friendly and open towards foreigners. [3] __________ (never – be – in Holland – before) But [4] __________ (be – wonderful – so far)
You:          Great. By the way, your English is pretty good. [5] __________ ? (how long – study – English – at your school)
Student:          At our school they teach English to pupils from twelve to sixteen. So I [6] __________ (have – English – for two years now) And I also like reading a lot of English books. I [7] __________ (read – every Harry Potter book – in the past)
You:                   That explains it. Next question: what do you do in your spare time?
Student:          I am usually at home, studying for my tests. I really want to pass them. But [8] __________ (last weekend – do – some sightseeing – together with a Danish student)
You:                   How long are you planning to stay?
Student:          I’m hoping to finish this school year and then I’m going back to my country. Before I [9] __________ (leave – my country – have – a job – at a youth hostel) And my boss really needs me during the summer holidays.
You:                   So you’re leaving around July?
Student:          Yes, probably.
You:          Last question. What is the first thing you’re going to do when you return to your home land?
Student:          Kiss my boyfriend! I miss him so much. Before this we [10] __________ (be – never – apart) But now I know I really fancy him and I want to see him very badly.
You:                   I understand. Thank you for this interview and good luck with your tests.
Student:          Thank you.


Bijwoord/bijvoeglijk naamwoord

4. Cross out           
Cross out what’s wrong
Lees het onderstaande dagboekfragment en streep door wat fout is.


Dear diary,

Yipee, I did it! I, Nigella Harriot, have won this year’s BBC Junior Master Chef competition. I’ve always known I’m a [1] wonderful / wonderfully chef. The dishes I make are simply [2] delicious / deliciously. The other two contestants prepared their dishes [3] good / well too. But mine were simply the best. For starters I served a [4] nice / nicely tomato soup with fresh basil and [5] crispy / crispyly / crispily oregano croutons. I cut them [6] beautiful / beautifully in the shape of little stars. I didn’t really have much time for the main course, so I made a [7] basic / basicly / basically but very refined meal. It was a gorgonzola lasagna with carrots and herbs. I worked very [8] careful / carefully for half an hour and then put it in the oven. With my lasagna in the oven, I took my time to make a [9] tasty / tastily desert: a chocolate, banana, vanilla and hazelnut milkshake. Then my time was almost up, so I [10] quick / quickly set the table. The jury members tasted all the dishes by taking one bite from each course and decided I was the winner. My prize is a two-week cooking holiday in Paris with one of the best chefs in the world. Isn’t that [11] fantastic / fantastically?



5. Fill in           
Fill in the right form
Read this diary entry. Indicate whether the words in italics are correct or should be changed.

12 August 2006
Dear diary,

Today was a [1]__________ (strange) day. It started rather [2]__________ (good). I met Jenny in the school canteen. She was smiling at me, with her [3]__________ (beautiful) smile. Oh, she is so [4]__________ (pretty). After our break we went to Mr Jones’s lesson. He teaches English [5]__________ (awful). 45 minutes of English grammar is [6]__________ (terrible)! When our lessons were finally over, we got to the school bus. Usually the bus ride is [7]__________ (short), but this time it lasted far too long. Let me explain; I was standing on the school bus because there were no seats left. Then the busdriver suddenly hit the brakes very [8]__________ (hard) Before I knew it I was flying through the air down to the front of the bus. I landed on my face. I was hurting [9]__________ (terrible)all over. I stood up, but I slipped on the wet surface and fell straight back down again. Then I grabbed something to pull myself up with, and let go [10]__________ (immediate)because it was
some girl’s breast. I was so embarrassed that I got off the bus at the next stop and walked the rest of the way home!


6. Write down           
Write down the correct form
Vul de juiste vorm van de woorden tussen haakjes in. Kies uit bijwoord of bijvoeglijk naamwoord.

Yesterday we were supposed to have a barbecue, but unfortunately it rained [1]__________ (horrible). That’s why we decided to have a barbecue today. Right now, the meat is on the grill and it smells [2]__________ (terrible) [3]__________ (good). My brother has prepared it. He can cook [4]__________ (extreme) [5]__________ (good). The only problem is that he always wants to cook too [6]__________ (fast). And then the meal gets burned and it smells [7]__________ (awful). And he always wants to try new recipes with ingredients that are [8]__________ (remarkable) [9]__________ (hard) to find. My mother on the other hand is an [10]__________ (incredible) [11]__________ (terrible) cook. Whenever she makes our dinner it tastes [12]__________ (horrible). I think she can [13]__________ (easy) do better, but she’s just lazy!








Vaak voorkomende fouten in brieven met oefeningen
a / an = een
an gebruik je als het volgende woord in de uitspraak met een klinker begint (a,e,i,o,u).
a gebruik je in de andere gevallen.
Opdracht 1: Vul in: a / an

1.    opinion
2.    European country
3.    helicopter
4.    one-way- street
5.    useful tool
6.    expensive car
7.    hour
8.    unit
9.    FBI-agent
10. hospital



to / too
too = te / ook
to = om te/ naartoe/ het hoort bij het werkwoord
Opdracht 2: Vul in: to / too
1.    I have ….. do it before it is ….. late.
2.    He wants us ….. come home, …..
3.    Where are you going …..?
4.    That picture was ….. heavy ….. hang.
5.    I am ….. busy now.

Adverbs of frequency.

Dit zijn woorden zoals: always, usually, seldom enz.
Waar staan deze woorden in de zin?
  1. Zinnen met 1 werkwoord (niet `be).
Deze woorden staan voor dat werkwoord.
  1. Zinnen met 2 of meer werkwoorden.
     Deze woorden staan voor het tweede werkwoord.
  1. Zinnen met 1 werkwoord (`be`)
Deze woorden staan achter de vorm van `be`.


Opdracht 3: Zet de bijwoorden op de juiste plaats in de zin.
1. He shaves at 8 o`clock. (usually)
2. He will have time to watch TV. (nearly)
3. Barking dogs bite. (seldom)
4. We are late for school. (never)
5. Why do you get up so late? (always)

Opdracht 4: Maak goede zinnen met de volgende woorden.
1.    usually – to his shop – my father – at eight – goes.
2.    often – hot – in summer – the weather – be – in Italy – can.
3.    are – often – adverts – there – too many – in our paper – in my opinion.
4.    mostly – at Harrods – buys – my uncle – his clothes.
5.    also – allowed – to come – be – he - ? – will

Meervoud
A. algemene regel: zet een s achter het woord
B. eindigt het woord op een sis-klank, dan es toevoegen
C. woorden die eindigen op y wordt ies, tenminste als voor de y een medeklinker staat. Anders gewoon een vaste s toevoegen
one baby – two babies                          one boy – two boys
D. woorden die eindigen op f of fe worden ves
E. onregelmatige (klinker verandert)
one foot - two feet

one man - two men

one woman - two women

one mouse - two mice
F. onveranderd in meervoud
one fish - two fish
 Opdracht 5: vul het meervoud in

1.country
2.knife
3.sandwich
4.a pair of trousers
5.chair
6.street
7.woman
8.goose
9.basket
10.people (volk)


Plaats en tijd.
Staan er in de zin woorden die iets zeggen over plaats, dan zet je die helemaal voor of achteraan in de zin.
Staan er in de zin woorden die iets zeggen over tijd, dan zet je die helemaal voor of achteraan in de zin.
Staan er in de zin woorden die iets zeggen over plaats en tijd, dan zet je die helemaal achteraan in de zin. De volgorde is dan: eerst plaats en dan tijd.
Opdracht 6: Maak goede zinnen (begin met het onderstreepte woord)
1.are going to – We – tonight – each other – in front of – meet – the sports centre
2.shall – you – next Saturday – I – the money – pay
3.do – today – will – your homework – in the kitchen – You – have to
4.was – his lessons – studying – He – last night – in the drawing room
5.have – will – my homework – I – finished – before ten
6.been – stay – have – for some days – We – obliged to – at home
7.at the night school – Sharon – a yoga class – next month – is going to – join
8.him – have to – I – at the station – shall – the ticket – give – tomorrow



In de volgende brief staan in ieder geval 17 fouten. Neem de brief over en verbeter de fouten.

Mary John
Esdoornstraat 24
8932 BT Leeuwarden

Fun Travel Agency
Nr the Aldwych, Strand
WC2B 4PH
London
Great Britain

14 march 2012

Dear Fun Travel Agency,

My name is Mary John. I am sixteen year old and I live in Leeuwarden in the Netherlands.

I have read your advertisement in the Daily Telegraph. I want to apply for the position of desk clerk at your travel agency.

I speak English good. Also, I love traveling and I know how to advise people and I’m friendly. But I find this position suits me well.

I’m in the fourth year of my secondary education. After my final exams I should travel to London. I will be available for an job talk from 15 juli.

I enclose a copy of my curriculum vitae.

I hope to hear from you quick.

Yours sincerely,



Mary John






Remarks Letter Royal Mail:
  • Leer het template!
    • Begin met je adres, dus NIET je naam
    • Zet 'the Netherlands' onder je adres. De brief gaat immers naar een ander land.
    • Gebruik de meest simpele datum: bv. 11 September 2014 (let op maand met een hoofdletter)
    • Het adres waar je brief heen moet, staat altijd in de opdracht. Deze kun je zo overnemen.
    • Als geen naam hebt aan wie je de brief stuurt, gebruik je in de aanhef 'Dear Sir/Madam,'
    • Je begint de brief nooit met 'hello' (ook niet na 'Dear Sir/Madam,')

Introductie
  • Begin met 'I'd like to introduce myself, my name is ...'
  •  I'm a 15-year-old boy OF I'm 15 years old.
Inhoud

  • Gebruik de bijbehorende tekst. Als je moet zeggen dat de envelop beschadigd was, zoek je in de tekst of je zoiets kunt vinden. Hier zie je in de tekst 'envelope' en 'damaged during transit'. 
  • Leg goed uit waar het om gaat voordat je met 'the' gaat beginnen. In plaats van te beginnen met 'I received an envelope without the tickets.' Gebruik je bv. 'I ordered tickets to a musical in London. When I received them, the envelope was empty.' Dan leg je dus eerst uit wat voor tickets het zijn.
  • Kijk goed of je alle inhoudselementen hebt gebruikt in je brief. Hier stond bijvoorbeeld: Vraag of de Royal Mail in verband met je reisplannen jouw klacht snel wil beantwoorden'. Dan moet je dus de reisplannen wel benoemen, anders mis je een inhoudselement.
  • Bedenk eerst wat je in simpel Nederlands wil zeggen. 'Omdat' is bijvoorbeeld een makkelijker woord om te vertalen dan 'in verband met'
 Taal
  • I altijd met een hoofdletter!!!
  • Let op woordvolgorde: WIE DOET WAT WAAR WANNEER
  • Reden aangeven: The reason I am writing you is that... OF I am writing you because... (niet: The reason I am writing you is because...)
  • Ik wil graag = I would like to 
  • Informeren naar iets: Could you ... 
  • Let op de werkwoordstijden: 
    • Iets dat al gebeurd is: verleden tijd (-ed achter het werkwoord of onregelmatig)
    • Iets dat nog moet gebeuren: toekomstige tijd (will + hele werkwoord OF vorm van to be + going to + hele werkwoord)
  Afsluiting

  • Bij voorbaat dank = Thank you in advance.
  • Eindig met 'I hope to hear from you soon.' (niet quickly of fast!) of 'I look forward to hearing from you as soon as possible.'
  • Zo snel mogelijk = as soon as possible (niet 'as fast' of iets dergelijks)
  • Eindig met 'Yours faithfully,' dan een witregel dan je voornaam en achternaam. Let op: dit geldt niet als een passend slot.





Er worden veel fouten gemaakt in de werkwoordstijden in het Engels. Hierbij een overzicht. Je kunt deze ook vinden op de volgend link.


present simple
present continuous
past simple
past continuous
present perfect

Gebruik



Tegenwoordige tijd

Feit of gewoonte (gebeurt regelmatig)

Het is nu aan de gang

In het Nederlands ‘aan het’

Verleden tijd

Het was in het verleden een tijd aan de gang

In het verleden begonnen en nog steeds zo.

signaalwoorden

often, every day

at the moment
now


yesterday, last week


never, always, since, for
hoe te maken
ww

he/she/it ww+s
vorm van to be (am/is/ are) + ww + ing
ww + ed

of onregelmatige vorm
vorm van to be (was. were) + ww + ing
has/have + ww + ed

of has/have + onregelmatige vorm

voorbeeld

play football.

He plays football.

My brother is playing football with his friends at the moment.

played football last week.

He was playing football with his friends, when he broke his leg.

We have played football for two hours now.

He has played football for two hours now.


1. I _________ (to break) a cup last night.
2. Jane  _________ (to play) tennis yesterday.
3. Benny _________  (to work) last Monday.
4. The man ­_________  (to say) something to the woman.
5. We _________  (to go) to a film premiere in London last summer.
6. Britney _________  (to sing) a song for Kevin, but he wasn't listening.
7. I _________ (to feel) sick after eating those hamburgers.
8. We (to watch) a film on TV.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten