Extra uitleg chapter 4
|
present simple
|
present continuous
|
past simple
|
past continuous
|
|
tegenwoordige tijd
|
tegenwoordige tijd lange vorm
|
verleden tijd
|
verleden tijd lange vorm
|
|
feit of een gewoonte
|
iets is nu aan de gang
|
een moment in het verleden
|
in het verleden een tijdje aan de gang
|
hoe maak je het?
|
hele werkwoord
-s erbij bij 3e persoon enkelvoud (he/she/it)
|
am/is/are + hele werkwoord + ing
|
hele werkwoord +ed
of onregelmatig
|
was/were + hele werkwoord + ing
|
voorbeeld
|
He talks a lot.
|
I am talking right now.
|
I walked to school yesterday.
|
I was talking on the phone.
|
signaalwoorden
|
every day
often
|
now
at the moment
|
|
|
andere manieren om het te
gebruiken
|
|
toekomende tijd – dingen die georgeniseerd zijn (meerdere mensen zijn
erbij)
|
combinatie met past continuous – dit is wat kort gebeurt
I was studying when my
girlfriend phoned me.
|
combinatie met past simple – dit is wat langere tijd gebeurt.
I was waiting for the bus when
we arrived.
|
Voor sommige leerlingen is het lastig om de juiste manier te vinden om woordjes en zinnetjes te leren. Welke manier je ook gebruikt, probeer in ieder geval om en planning te maken. Dus niet de woordenlijst of stones in 1 keer, maar doe steeds een beetje. Hoe meer oefening je krijgt, hoe beter je het onthoudt.
Je kunt een aantal methodes gebruiken.
* Stampmethode:
Verdeel de woordjes of zinnetjes in kleine groepjes, bekijk ze een paar keer of schrijf ze op. Overhoor jezelf nu en controleer ook de spelling.
* Gebruik de rode doorzichtige kaart in het boek om de woordjes van de Vocabulary te leren.
Voordeel: je kunt jezelf hiermee overhoren.
Nadeel: je oefent de spelling niet en het werkt niet voor de zinnetjes van de stones
* Woorden/zinnetjes lijst (je schrijft de woordjes of zinnetjes die je moet leren over op een blaadje)
Voordeel: je leert meteen de spelling van de woorden en je kunt jezelf overhoren
Nadeel: het kost meer tijd dan alleen overlezen
* Kaartjesmethode (je maakt kaartjes door op de voorkant het woord of het zinnetje in het Engels en op de achterkant het woord of het zinnetje in het Nederlands te schrijven)
Voordeel: je kunt de kaartjes overal mee naar toenemen en tussendoor oefenen. Je kunt de woorden of zinnen die je wel kent uit de stapel halen zodat je weet hoeveel je nog goed moet leren.
Nadeel: het kost veel tijd, je oefent geen spelling (wel goed voor leerlingen met dyslexie)
* WRTS (www.wrts.nl)
Voordeel: je overhoort jezelf en oefent meteen de spelling.
Nadeel: voor de leerlingen met dyslexie kan dit een frustrerende manier zijn omdat er wordt gekeken naar spelling.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten